Bedrijfscultuur: Soft is het nieuwe hard

Bedrijfscultuur van een organisatie

Bij Keytoe hechten we veel belang aan onze bedrijfscultuur: Transparantie, vrijheid, vertrouwen, bevlogen en gelukkige collega’s, betrokkenheid, uitdaging, maatschappelijk iets toevoegen, het naar je zin hebben en vette dingen doen. Dit zijn de zaken die bij ons op de eerste plaats komen. 

Wij geloven dat winst (of andere cijfers), hogere salarissen, productiviteit, effectiviteit, laag ziekteverzuim en laag verloop automatisch hieruit voort komen. We zullen er echter nooit op sturen. Het zijn namelijk geen doelen, maar secundaire of misschien wel tertiaire bijkomstigheden.

Waarom?

Waarom doen we het zo? Laat ik de vraag omdraaien:

Waarom zou u willen gaan voor hogere winst?

“Omdat we dan nieuwe investeringen kunnen doen en daarmee kunnen groeien.”

Waarom wilt u groeien?

Dan hebben we een voorsprong op concurrentie en kunnen we meer winst maken.”

Dit is een cirkelredenatie en draagt nergens aan bij. Groeien om te groeien is geen doelstelling en heeft geen bestaansrecht. Het enige wat groeit om te groeien is kanker, en daar kunnen we niet echt van zeggen dat het bestaansrecht heeft.

Andersom zijn juist de softe waarden hetgeen waar wel een bestaansrecht aan vast zit. Gelukkiger worden of de wereld verbeteren is een sterk en duidelijk streven. Als dat echt op de voorgrond staat (en niet in een mission statement die van bovenaf is opgelegd, waar niemand echt wat van voelt), dan ben je als organisatie echt goed bezig.

It’s hard to be soft

De softere waarden worden steeds meer nodig. Niet alleen voor medewerkers, maar ook voor klanten die steeds meer kiezen voor organisaties die echt wat toevoegen. En daarmee worden harde cijfers een gevolg van softere praktijken.

Een switch maken naar deze softe bedrijfscultuur is geen eitje. Het vergt ongelofelijk veel durf in bijvoorbeeld loslaten van controle of je huidige praktijk omgooien. Of in het vasthouden aan je culturele waarden wanneer het cijfermatig wat slechter gaat met je organisatie. Maar juist in moeilijke tijden is het een must om hieraan vast te houden, want het definieert de ondernemer en de organisatie. Werknemers zullen in deze momenten harder rennen in plaats van wegrennen.

Soft was een mogelijk extraatje. Het is nu andersom. Soft is de kern. Hard is het extraatje.

Gelooft u er niks van. Loop een keer bij Keytoe naar binnen.

Delen? Graag!Email this to someoneShare on LinkedInShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPrint this page
Lennard Toma
Lennard Toma
Projects & Operations at | + posts

KEYTOE IS
een verzameling van krachtige digital individuals voor wie het internet geen geheim heeft. Topdriespelers uit alle branches benutten Keytoe om te winnen van concurrenten middels digital.

LAAT EEN REACTIE ACHTER